Wie is wie

helna

Helna Beelen

Helna studeerde piano en orgel. Zij behaalde diploma’s kerkmuziek en gregoriaans, koordirectie en orgel. Helna is als dirigent aan verschillende profane koren verbonden. Als organist en dirigent is zij werkzaam in vele parochies in Limburg en Noord-Brabant. Sinds 2016 is ze als dirigente verbonden aan een accordeonensemble. In 2007 slaagde zij voor de applicatiecursus Koordirectie voor Vakmusici bij Unisono in Utrecht. Zij heeft begeleiding gegeven aan het Meijels Mannenkoor. Tevens dirigeerde zij het Gemengd Koor Orpheus in Blerick. In Roermond heeft zij het Gregoriaans Post-HBO in 2009 behaald. De opleidingen kinesiologie en ademhalingstechnieken vormen een goede basis en aanvulling bij het werken met haar koren. Haar belangstelling beslaat een scala aan muzikale perioden en stijlen. Sinds augustus 2006 is zij o.a. met veel plezier als dirigent verbonden aan het Somerens Dameskoor.
Annemieke Beelen

Annemieke volgde vanaf haar 6e jaar pianolessen bij onder andere Rita Scheffers. In 2014 rondde ze de gehele conservatoriumopleiding in één jaar cum laude af. Hiervoor kreeg zij pianolessen van zowel Frans van Beveren als Tonie Ehlen. Naast haar conservatoriumopleiding heeft Annemieke deelgenomen aan de Kurt Thomas dirigentencursus in Utrecht. Verder heeft ze met piano een bijdrage geleverd aan verschillende projecten. Zo heeft ze meegewerkt aan een productie over het leven van Wolfgang Amadeus Mozart, waarbij zij op de piano de muzikale rol van Mozart vertolkte. Ook heeft ze vooraanstaande Nederlandse koren en zangers begeleid. Met haar zus Florieke Beelen vormt ze een duo en treed ze regelmatig op. Annemieke is naast pianist ook huisarts en gezondheidswetenschapper.

Genti & Giocoso

Giocoso bestaat uit 20 jonge vrouwen in de leeftijd van 20 tot en met 30 jaar. Vocaal Ensemble Genti bestaat uit 17 vrouwen die al ruim 30 jaar samen zingen. Beide koren brengen voornamelijk (licht) klassieke muziek ten gehore en hebben onder leiding van dirigente Rita Scheffers in het (recente) verleden hoge ogen gegooid tijdens nationale en internationale korenfestivals. Hoewel Genti en Giocoso doorgaans hun eigen repertoire zingen en hun eigen concerten geven, zoeken zij van tijd tot tijd ook graag de samenwerking op. Zo hebben de koren in het voorjaar van 2017 gezamenlijk masterclasses gevolgd van de Amerikaanse componiste Joan Szymko, met twee concerten, bestaande uit haar werken als resultaat. En in het voorjaar van 2023 straalden beide koren in hun gezamenlijke Noorderlicht concert in het Munttheater in Weert.

giocoso
genti