Geschiedenis

Vanuit de Maria Congregatie is Dameskoor Sancta Maria in 1948 opgericht door Gerard Bennenbroek. Bij het vijftig jarig jubileum in 1998 veranderde het koor haar naam in Somerens Dameskoor. Het is een profaan koor dat muziek uit meerdere tijden en stijlen op het programma heeft staan.

Dhr. Gerard Bennenbroek dirigeerde het koor van 1948 tot het veertigjarig jubileum in 1988. Zijn zoon Bart Bennenbroek nam het koor in 1988 over. Vanwege het vroegtijdig overlijden van Bart Bennenbroek duurde deze samenwerking slechts enkele maanden.  Van 1988 tot 1992 zong het koor onder leiding van dirigente Petra Geraets. In 1992 werd Karel Velings dirigent van het koor. Onder zijn leiding werd gewerkt aan repertoirevernieuwing. Sinds 2006 is Helna Beelen dirigente van Somerens Dameskoor. Onder haar leiding is het repertoire verbreed van muziek uit vroegere tijden tot hedendaagse composities, van klassiek tot arrangementen uit musicals. Stemvorming is een belangrijk onderdeel van de repetities. Somerens Dameskoor zingt zowel a capella als met begeleiding van piano of orgel.

Somerens Dameskoor blijft aan de muzikale weg timmeren door met regelmaat deel te nemen aan korendagen met beoordeling door een adviescommissie. Het koor treedt regelmatig buiten Someren op en gaf uitvoeringen in de kasteeltuinen te Arcen, de Floriade in Almere en het Boerenbondsmuseum in Gemert. Tijdens de meimaand heeft Somerens Dameskoor een zondagse H. Mis opgeluisterd in de Sint Janskathedraal te 's-Hertogenbosch. Ook Ommel wordt in de meimaand niet vergeten.

Vanwege het 75 jarig jubileum in 2023 reist Somerens Dameskoor 'Door de seizoenen naar het Noorderlicht' . Dit concert is een muzikale rondreis gezongen door drie koren, Vocaal ensemble Genti, Giocoso en Somerens Dameskoor.

In de Lambertuskerk te Someren wordt het inmiddels traditionele kerstconcert jaarlijks georganiseerd door Mannenkoor De Nachtegaal en Somerens Dameskoor.

Somerens Dameskoor telt momenteel 24 leden.

Het koor repeteert op maandagavond van 20.00 uur tot 22.15 uur in De Ruchte.

Sinds 2006 is Mevrouw Nettie Hendrikx beschermvrouwe van het koor.